Lite enkla excelknep

Jag är långt ifrån en expert på Excel, men jag använder programmet varje dag på jobbet. Där använder jag mig ofta av lite mer avancerade diagram med olika diagramtyper i samma, men även med enkla medel kan man få till en effektiv uppföljning av sina aktier.

Mitt excelark ser ut såhär (bör ses på dator, annars blir det för plottrigt):



I arket är alla svarta fält data jag fyller i själv (hämtat från Avanza). Det gör jag en gång i veckan ungefär.

Några enkla formler gör att man slipper fylla i allt, alla gråa fält uppdateras automatiskt:

Borde-värdet är hur mycket du borde ha i din portfölj. Innehavsmålet*totala portföljvärdet. Notera att det ska stå en $före siffran (I$53), det gör att när du "drar ut" formeln neråt, ändras inte referenscellen med totala portföljvärdet (i mitt fall cell I53.)

Kort sagt: $ låser cellnummer och/eller kolumn.


Direktavkastning är enkelt, förväntat utdelning/kursen. Här ska man INTE ha något dollartecken.

För att räkna ut ditt snitt på DA, ta andelen*DA. Därefter summerar du det i slutet. Då får du ett viktat snitt för DA, vilket du måste använda dig av om inte alla innehav är lika stora.

Summera den sedan så har du ditt viktade medelvärde för DA:



Förändringen (dvs hur dina innehav går skrivs enligt nedan).

Och aktuell kurs blir enligt nedan. Fortfarande inga dollartecken, då kan du dra formeln neråt.

Mitt sparkvotsdiagram ser ut såhär:

Datan organiserar jag enligt nedan. Notera att det fortfarande bara är de svarta fälten jag fyller i manuellt, dvs månadens sparkvot.


 För att räkna ut snittsparkvoterna, använd formeln nedan.


För att använda villkorad formatering, gör som nedan. Det är effektivt för att jämföra tex två olika celler (använder det för att jämföra värde mot borde-värde). Notera regeln, du måste ta bort $-tecknet manuellt när regeln skapas. Sen kan man ändra området regeln gäller för enligt eget huvud.



Hoppas något kommer till användning :)!

//@SnackarGoja

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av Nordea Investor, tankar kring courtageklasser och att ge rätt info

IIKS - ett bättre(?) alternativ till Avanza Zero?

Flytten till Nordea, uppföljning