Flytten till Nordea, uppföljning

Plattformen

Det finns vissa saker att önska, som en bättre överblick osv, men på det absolut stora hela är jag jättenöjd. Att lägga ordrar är lätt, Nordeas grafverktyg på enskilda aktier är faktiskt riktigt snygga, och på det hela taget är det en rätt bra plattform. Så länge de fortsätter jobba på plattformen och lägger till nya (och nödvändiga) funktioner så är iaf jag glad som kund.



Att skapa en KF är svårt men kommer man förbi hindret är det värt det tycker jag. Nordea har grym hantering av källskatt (100% på 6v) och det är billigt. Saknar dock en direktinsättningsfunktion som på Avanza/Nordnet och det gäller ISK också såklart. Idag får man rodda runt i internetbanken för att flytta pengar och det är inte alldeles uppenbart hur man gör för KF:en första gången.
Har ni problem, ring värdepappersdesken och ingen annan, mer om varför nedan!

Jag har även läst lite i Nordeas morgon- och veckobrev och jag måste säga att jag uppskattar dessa! Det är en fin touch och de ingår. Även bolagsanalyser ingår gratis och det är rätt trevligt, även om jag hellre gör en egen analys själv. Det skadar dock inte att läsa någon annans perspektiv.

Flyttprocessen!

Som ni kanske sett på Twitter har hela flytten genomförts sen ett par veckor tillbaka och det gick inte smärtfritt. Jag tror att jag kanske hade otur, men redan vid själva flyttillfället gick det fel. På grund av ett manuellt fel av Nordea försvann en av mina aktieposter - mina Hexagonaktier!

Det var extra olyckligt att det var just denna post då de hade rapportdag och jag ville sälja posten på rapporten, Hexagon gick ju som bekant upp ordentligt på denna rapport. Men, det gick ju inte, eftersom mina aktier var putsväck. Efter många kontakter med Avanza, Nordeas telefonsupport, Nordeas chat och tillslut Nordeas värdepappersdesk, hittade man felet och sa att det skulle rättas till på måndagen. Men jag ville ju sälja nu, så vad gör man då? Jo personen på desken lovade att lägga en gratis telefonorder på samma antal som aktierna de slarvat bort, som sen skulle justeras på måndag (och under tiden skulle jag ligga kort Hexagon). Fine, problemet var bara att det ändå drogs 200kr i courtage och det var ett rent ut sagt helvete att få tillbaka dessa pengar.

Med facit i hand skulle jag försökt ta mig tid att ringa värdepappersdesken, men det passade inte mitt schema förra veckan. Jag försökte med chatten, Twitter, chatten, och slutligen desken igen innan pengarna tillslut betalades tillbaka. Tyvärr var framförallt Twittersupporten mycket otrevlig (se citerade tweets) och ohjälpsam och så även chatten. Jag tror jag och många med mig som följde tråden blev förvånade över attityden hos @FragaNordea.

Vad lärde jag mig av detta? Jo, killen på värdepappersdesken som tillslut ringde upp mig förklarade att Nordeas supportfunktioner inte har något med varandra att göra. De kan inte skapa interna ärenden eller lämna information till varandra över huvud taget. Han tyckte detta var ett bra system och försvarade alla supportavdelningarnas agerande, och jag höll verkligen inte med. Det är rent ut sagt riktigt dåligt, om man kontaktar chatten eller vanlig support kommer de inte kunna göra något annat än att hänvisa till värdepappersdesken. De kommer lägga ansvaret på dig som kund att driva processen även om felet ligger hos dem, och här skiljde väl sig mitt och personen på deskens perspektiv åt. Jag tycker att det ska skapas ett internt ärende och att banken tar ansvaret för att hjälpa till, killen på desken tyckte att hela upplägget är bra som det är idag.

I dagsläget är det enda sättet att faktiskt få korrekt hjälp att kontakta desken, inga andra kommunikationsvägar fungerar.

Nordea har under resan uppmärksammat fallet och kontaktat mig. De har förklarat att de jobbar internt för att ändra processen och hur supportavdelningarna fungerar. De vill verkligen förbättra sig, och jag är absolut villig att ge dem en chans!

De har även tagit bort alla flyttavgifter efter förra blogginlägget!

För visst är det så, att agera fel är en sak, men om man som person eller företag kan ta till sig av kritik och förbättra sig, ja då gör man faktiskt riktigt rätt för sig, eller hur?

Kommer jag stanna?

Kort sagt, ja!

Jag kan inte med gott samvete byta till en plattform med courtageklasser. Det skulle slå alltför hårt mot min dotters sparande, där vi sätter av barnbidraget varje månad. Det går bara inte. Att Nordea sen är billigast är i sammanhanget för mig en bonus. KF:en tycker jag är fantastiskt bra, det är inget snack om att Nordea är best in class på denna sparform. Efter hela kaoset med flytten så stänger jag dock inte ner mitt konto hos Avanza, utan kommer behålla en del av sparandet där - min tillväxtportfölj (ISK). 

Jag ger Nordea en chans att förbättra sig, men jag har inga förväntningar på annan support än värdepappersdesken just nu. På desken däremot har jag förväntningarna att de tar tag i problem snabbt och löser dem på ett trevligt och bra sätt. Jag kommer hänvisa alla följare och läsare till desken, då jag får många frågor kring flytten och Nordeas support!

Förhoppningsvis ser vi en förändring framöver i hur supporten är uppbyggd och att de olika funktionerna kan börja interagera.

Det är upp till envar att bestämma vilken plattform som passar bäst. För mig är avsaknad av courtageklasser absolut viktigast och jag gillar Nordeas KF. Vid bristande service i framtiden kan jag dock komma att byta igen, men jag tror och hoppas att det blir bättre framöver. Den känslan fick jag iaf från de personer som kontaktat mig.

Detta blir troligen mitt sista inlägg i ämnet men självklart kan ni ställa frågor osv till mig om ni undrar något eller något är oklart!

//@SnackarGoja






Kommentarer

  1. Härligt inlägg Gojan! Riktigt värdefullt att du skriver om dina upplevelser så blir ens egna beslut lite lättare och man slipper leta upp alla info på annan väg.

    Såg att du inte finns i min blogglista så lägger till dig nu! :)


    Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren FM, kul att du uppskattade inlägget!

      Radera
  2. Tack för att du delar med dig.
    Hur tycker du att Nordeas app fungerar?
    Är det smidigt att följa utvecklingen och att lägga ordrar?
    Jag lägger bara ordrar i appen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ordrar funkar jättebra! Att följa utvecklingen är dock inte så lätt varken i app eller hemsida ännu...fler funktioner sägs komma nästa år.

      Radera
    2. OK, lägga ordrar är det viktigaste.
      Jag har idag ISK på Avanza och KF på Nordnet. Nordnets app är riktigt dålig så jag har skapat en "Nordnet KF" bevakningslista i Avanzas app. Man kan kanske göra så med Nordea också.
      Måste man forfarande betala för Internet bank för att kunna ta ut pengar?
      Det känns i så fall som den största nackdelen, man borde ju åtminstone kunna ta ut pengar till ett förutbestämt konto utan att behöva betala...
      Man skulle kanske ta och skapa en KF och prova lite smått.

      Radera
    3. Bevakningslistor funkar också bra faktiskt så det slipper du nog. Nordnets app är mycket sämre än Nordeas. Uttag kostar 12kr/mån...men går att stänga av och på. Jag har allt avstängt, pengar går in i portföljen...inte ut!

      Radera
    4. Om man planerar att leva på utdelningar i framtiden så vill man ju kunna få ut sinna pengar. Jag kan förstå att Nordea inte bjuder på överföring till alla konton, men det borde verkligen gå att föra över pengarna till ett förutbestämt konto.

      Radera
    5. Kontakta dem med feedbacken!

      Jag tycker personligen att 12kr/mån som går att stänga av och på är hanterbart.

      Radera
  3. Jag tycker Nordea Investor är cleant. Men...

    1) Gillar inte att allt värde på kontona försvinner under deras systemuppdateringar dom har på helger bla. Nästan så man känner att man vill hålla koll på totala värdet ner på kronan så det inte är fuffens.

    2) När man köper fond så "försvinner" pengarna tills fondköpet är genomfört. Som ovan, märkligt upplägg.

    3) Jag saknar att kunna se hur det går för portföljen 6 mån, 1år etc.

    4) Gillar tex som hos Avanza att man kan söka på bolag o utloggat läge. Hos Nordea måste man vara inloggad.

    5) Utdelningar. Inte fått nåt hos Nordea än men vet du hur det funkar där? Avanza har ju staplar o grejer för d. Tror det är några år bort hos Nordea.

    Små grejer blir stort i längden. Men orkar inte byta igen. Ger Nordea nåt år till o hoppas allt utvecklas framåt.

    S

    SvaraRadera
  4. Hej S. Kan bara hålla med i 1->4. Utdelningar trillar in som vanligt hos Nordea. Personligen följer jag upp allt i Excel, men helt klart hade man velat ha en enkel översikt.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Du har ju haft en del kontakt med Nordea, inte så att du har koll på om dom kommer att jobba fram en lite mera lättjobbad plattform, med lite funktioner så man kan följa upp portföljen lite lättare

    SvaraRadera
    Svar
    1. De säger det iaf, att det mesta av detta ska vara på plats i år. Jag väntar med spänning!

      Radera
  6. Hej, för det första kul att du utforskar alternativen för oss småsparare. Det uppskattas mycket. Jag har dock lite frågor.

    1) Hur krångligt är det att föra in/ut pengar från Nordea? Behöver man använda internetbanken om man är på Nordea Investor.

    2) När du säger att man får tillbaka källskatten då tänker du på KF, korrekt? Jag kan knappt tro att det är sant. Har du själv fått tillbaka källskatt eller är det info du har fått tag i?

    Tack,
    Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Tack för din kommentar Henrik!

      Till frågorna:

      1) Ja du måste använda internetbanken för insättningar och uttag från ISK. Ska pengarna ut från Nordea måste tillvalet "betalningar" vara aktiverat.

      2) Ja, jag har fått tillbaka källskatt för utländska innehav. Det tog ca 6 veckor, precis som utlovat. Allt på en KF som du gissade.

      Radera
  7. Hej.
    Du skriver att det är krångligt att öppna/sätta in pengar på Nordeas KF. Kan du utveckla lite hur det går till praktiskt?

    Är sugen på att öppna ett konto, men tror inte jag kommer orka om det är väldigt mycket klydd varje gång man ska sätta in pengar...

    /Eben

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av Nordea Investor, tankar kring courtageklasser och att ge rätt info

IIKS - ett bättre(?) alternativ till Avanza Zero?